HO BIVAK Ostrava Lezení Dürnstein 2019

Dürnstein 2019

Letošní říjnový státní svátek jedeme oslavit lezením do Rakous, vybrali jsme skály v okolí městečka Dürnstein. Chtěli jsme ujet davům u nás a na Slovensku, a vůbec nás nenapadlo, že to všechno přijede sem, za námi, a za burčákem.

Dürnstein

Dürnstein je městečko v Dolním Rakousku v okrese Kremže-venkov. Leží přímo u Dunaje a jde o jeden z nejvýznamnějších turistických cílů regionu Wachau, který je na seznamu kulturního dědictví UNESCO. Okolí je známé produkcí vína (což můžeme potvrdit).

Sestava klasická – David a já, Irena s Pavlem a nemůže chybět přespolní Oskar. Příjezd je taky klasický – pozdě za tmy. Jelikož jsme tu poprvé, zvolili jsme kemp Wachau-Camping Rossatz na břehu Dunaje, ve vesnici Rossatzbach, která leží přímo přes řeku naproti Dürnsteinu. V době turistické sezóny se dá plavit převozem na druhou stranu řeky, my máme smůlu, musíme autem na okolo.

První setkání s češtinou – dohadujeme se, kdo bude mluvit, zjišťujeme, jak jsme na to s němčinou, když kolem nás projde paní z recepce a jen tak prohodí – na mne můžete česky. Je z jižní Moravy, provdala se sem.

Sektor Dürnstein

Setkání druhé – ráno cestou ke skalám nakukujeme do historického centra, vidíme malou vinárnu, a před ní u stolku pár lidí s burčákem. No jo, ale jak se německy řekne burčák? U stolku slyší naši debatu a hned napoví – sturm! Partička, co sem jezdí každým rokem za lezením na Velikonoce a na podzim. Tak si dáváme burčák a k tomu dostaneme info k lezení v okolí.

Podle rad vyrážíme k sektoru za hradem Dürnstein, k věži „Narrenturm“ a
Edelweissturm“ (poznávací znamení – velký znak protěže na věži) a zde a v okolí trávíme sobotní lezení na zdejší žule. Cesty jsou od pětek výše, spíše od šest nahoru. Svítí tu sluníčko, teď na podzim fajn, v létě tu musí být pořádná výheň. A jak jinak, všude samí Češi …

I druhou noc spíme v kempu, bez stanu, jen ve spacáku pod ovocnými stromy. Některé v noci budí projíždějící parníky, jiné zase padající jablka. Na to, že je po sezóně, tak je v kempu plno karavanů, většinou cyklistů. V létě to tady musí být mazec, na zdejší vyhlášené cyklostezce podél Dunaje musí jezdit davy.

Dürnstein 2019

Sektor Civetta

Neděle, vyrážíme kousek za Dürnstein, proti proudu Dunaje, hned za městečkem parkujeme před sklípkem, když se objeví pán a zve nás dovnitř na ochutnávku. Ani se moc nebráníme. Při výkladu dal něco ochutnat a pro jistotu ještě nakupujeme za pár korun něco na večer. Takže opět posilněni vínem vyrážíme do skal.

Stačí přejít přes koleje a vzhůru do skal. Nejdříve k věži „Turm jenseits des Tales„, kde kupodivu zase potkáváme Čechy, tentokrát partičku z Liberce. Tady jsou již i dvoudélkové cesty, vše kolem obtížnosti VI. Kolem poledne mizí Oskar, nemůže odsud odjet bez cyklovýletu. A my pomalu začínáme řešit, co večer, má se totiž rapidně změnit počasí.

Ještě se přesuneme na jednu cestu na vlastní Civettu, což je asi to hlavní z tohoto sektoru, taky tady je dost plno (i češtiny). A pak konec, sedáme do auta a za tmy večeříme mezi vinicemi. Což ani jinak nejde, tady člověk nenajde žádné lesíky nebo parčíky, jen vinice a vinice.

Pony ranč Klentnice

Mizíme domů, sváteční pondělí slibuje velmi deštivé počasí, plán je přespat na Pálavě, na tábořišti Klentnice. Na místě zjišťujeme, že jde o Pony ranč, který je ovšem za plotem. Už se nám nikam nechce, Pavel volá na uvedené telefonní číslo, a můžeme přespat. Otevíráme si bránu a čelovkami budíme veškerý zvěřinec – koně, ptáky, ovce, prostě všechno možné. Vypijeme víno z Dürnsteinu a usínáme ve srubu na postelích.

Ráno přijíždí majitelé, paní je smutná, že už jsme po snídani, dovezla nám vajíčka na vaječinu! Tak příště i se snídaní.

Prší a prší, ale domů se nám nechce, a tak rakouský výlet končíme stěnou Vertikon ve Zlíně. Až ke konci lezení si všimneme zákazu chození na boso (byli jsme jediní bosí) … když jsem se viděl svoje černé zaprášené nohy tak bylo s podivem, že nikdo nic neřekl 🙂